zaterdag 21 januari 2012

Bolkaf

Als je Bolkaf opzoekt op internet krijg je twee omschrijvingen. De eerste beschrijft bolkaf als: “alle delen (met uitzondering van de zaden) van de papaver, na het maaien, waaruit narcotica kunnen worden gewonnen. De andere omschrijving en die zocht ik beschrijft bolkaf veel onschuldiger: Kaf van gedorste vlasbollen. En alleen die laatste kun je gebruiken als paardenvoer. Na mijn blog over de barst van de wilgenboom waarbij ik ook op sites kwam die verwezen naar drugs, wilde ik niet weer mijn paardje drogeren. En gelukkig het is onschuldig. Maar wat is het dan en waarom komen mensen van heel ver naar de verkopers om het te kopen. Waarom is het niet algemeen leverbaar. Reden voor mij om op onderzoek uit te gaan.

Het wordt allemaal nog mysterieuzer als ik op de site VoerVergelijk.nl een niet bekende of niet vrijgegeven samenstelling vind. Wat is er toch met dat spul? Dus ik heb twitter ingezet @atargatisdieren handelt in biologische diervoeders en ik hoopte dat zij mij kon helpen. Ik ging terug naar VoerVergelijk.nl en vond in hun begrippenlijst wel vlaskaf:

Vlaskaf, ook wel bolkaf of lijnzaaddoppen, is een nevenproduct dat wordt verkregen bij het onthullen van lijnzaad en bestaat uit kafdeeltjes, stukjes lijnzaad en eventueel stengeldeeltjes. Vlaskaf is afkomstig van de vlasplant. Heeft een hoge structuurwaarde en werkt als eiwitvertrager bij teveel eiwit. Het is ook geschikt voor paarden met een grote maaginhoud als buikvulling.

Dat was in ieder geval weer wat meer. En toen vond ik op de site van van de Bilt zaden eigenlijk alle informatie die ik nodig had.

Bolkaf is het omhulsel van het vlaszaad.
Bolkaf wordt gegeven aan grotere paarden zoals mijn Tinker. Het heeft weinig energetische waarden en bevat veel structuurcomponenten. Het bevat een héél klein beetje lijnzaad en omega-3 vetzuren. Alle twee gezonde componenten, Omega-3 vetzuren verhogen de inwendige weerstand van het paard en lijnzaad(olie) verbeterd de conditie van het paard, stimuleert de spijsvertering en houdt zijn vacht glanzend. Wel voorzichtig als het gemengd is met melasse want dan loopt het paard risico dat het teveel suikers binnen krijgt (hoefbevangenheid). Bij vlasverwerkende bedrijven kan je het ook zonder melasse kopen.
Na een zoektocht van twee dagen toch de informatie gevonden die ik nodig had om deze blog enige inhoud tegeven en om een beslissing te kunnen nemen. Wij gaan over op bolkaf aangevuld met hooi als bezigheidstherapie voor de paarden. En voor de zeeuws Vlamingen onder mijn lezers Olaf van Haelst heeft dit product ook.


Geen opmerkingen: