vrijdag 1 maart 2013

Laatste week MOOC (week 5)

De laatste les Equine Nutrition vanochtend vroeg bekeken. De laatste tussentoets gedaan en na een score van 100% durfde ik de final Quiz wel aan. Ik heb die net afgerond met een score van 430/500. In Nederlandse cijfers is dat een 8.2 ofzo. Dat is toch lang niet slecht.

 Deze week ging het vooral over hoefbevangenheid, overgewicht en gewichtsvermindering. Het meest interessant vind ik vooral de praktische tips die ik gekregen heb tijdens deze cursus


Zo zal ik deze twee schema's voortaan heel nauw in acht nemen. Wij hebben tenslotte twee kleine paardjes die van aard gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. En andere darmaandoeningen zijn ons ook niet helemaal vreemd.
Een ziekte kwam ik vandaag tegen Cushing. Voor zover ik weet hebben onze paarden deze aandoening niet, maar ik werd er toch nieuwsgierig van. Ik ken deze aandoening wel bij mensen, maar niet bij paarden. Die moet ik dus nog even nazoeken. Leren heeft bij mij altijd leren tot gevolg

Dankzij deze cursus heb ik wel een goede en gevarieerde samenstelling van het dieet van de paarden kunnen maken. Ongeveer 60% van de dagelijkse voeding bestaat nu uit hooi (maar wel goed hooi waar voldoende vezels enz in zit) daarnaast krijgen zij Luzerne, een beetje muesli en pulp (niet teveel anders worden ze weer te dik). Zo nu en dan krijgen ze wat lijnzaadolie, maar ook niet teveel en wel regelmatig. En tot slot slobber als lekkernij. Hoewel ik over dit laatste nog niet echt veel gelezen heb in de cursus. Ik heb nog wat achterstallig leeswerk.  In ieder geval is mij een ding wel duidelijk geworden.


Opvallend vond ik dat ik een mooie tip kreeg om af te vallen. Een tip die voor mens en dier hetzelfde blijkt.

Ik heb in ieder geval van deze cursus genoten en ik hoop dat er een vervolgcursus komt. Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik daar wel interesse in heb. Nu hopen dat ik inderdaad het certificaat krijg. Staat wel leuk op mijn paarden CV. 

Geen opmerkingen: