vrijdag 8 februari 2013

MOOC Equine nutrition

Omdat ik nu zelf verantwoordelijk ben voor de voeding van de paarden en omdat ik erg geinteresseerd bent in leren, maar eens op zoek gegaan naar informatie over de voeding van paarden. Niet geheel toevallig kwam ik een MOOC tegen van de University of Edinburgh. Een MOOC is een Massive open online course. Samen met 23.000 andere paarden liefhebbers luister ik elke week naar een aantal presentaties, lees ik wat achtergrond informatie en doe ik aan het eind een quizz om mijn kennis te testen. Die Quizz is gelijk ook de opdracht voor de course.

Hoewel de organisatie beter kan, is het heel leuk om te doen. Deze week miste ik echter wel de visuele ondersteuning van powerpoint presentaties. Onderwerp was namelijk Nutrients in the food. Nu ben ik als ex-verpleegkundige aardig thuis in alle latijnse benamingen van alle mineralen, vitaminen, vetten enz. Maar soms ging het mij te snel. Als ik het woord dan zie weet ik wel wat ze bedoelde.

Toch deze week en verleden week al wat geleerd. Zo weet ik nu dat de maag van een paard slechts 2 kg voedsel aan kan, omdat anders het niet beschermde deel van de maagwand kan worden aangetast. Vraag me niet om de Nederlandse vertaling van non-glandular en glandular, maar in ieder geval mag het non-glandulare gedeelte van de mag niet in aanraking komen de zure maaginhoud. Het voedsel blijft 20 minuten in de maag. Maar er gebeurd daar ook verder weinig.
In de dunne darm gebeurd veel meer, maar zelfs daar blijft het voedsel slechts 45 minuten tot 2 uur (afhankelijk hoeveel vezels er in het voedsel zitten).
Daarom eten paarden de hele dag door. Ze hebben een lege maag voor ze klaar zijn met kauwen.

Vandaag ging het dus over mineralen onder andere Carbohydrate. (HCO) dat komt voor in de cel en celwand. En nu komt het belangrijkste wat ik vandaag geleerd heb. Er is structural en non structural carbohydrate. Nu is het non-structural het meest schadelijk als ik mij niet vergis. Het is wel een nodig bestanddeel van de voeding van het paard maar met mate. Het komt voor in de cel van bijvoorbeeld gras. Het wordt verteerd in de dikke darm door microben. En als in die huishouding iets mis gaat gaat het mis. Dus mag een paard niet teveel van die non structural HCO hebben. Daarom mag een paard in mei (als het warmer wordt en lichter) niet te lang op de wei en vers gras eten. En daarom is het beter je paard in de ochtend uren op de wei te zetten dan in de namiddag (zoals wij eigenlijk altijd doen). Grootste probleem is hoefbevangenheid. Vraag me nu nog niet waarom precies maar ik denk met de simpele uitleg zoals hierboven ik de plank niet helemaal mis sla.

Verder begrijp ik wel dat ik niet zelf iets moet gaan proberen in balans te brengen. Het is niet namelijk niet alleen belangrijk dat de paarden alles binnen krijgen, maar het moet ook nog eens in de juiste verhouding tot elkaar staan.

Ik hoop dat de powerpoints binnenkort online staan zodat ik het allemaal beter kan begrijpen, maar voor nu is het leuk. Als je ook eens een kijkje wilt nemen... https://www.coursera.org/course/equinenutrition




Geen opmerkingen: