zaterdag 16 februari 2013

Mooc Equine nutrition

Zoals al eerder geschreven volg ik sinds enige weken een MOOC van de Universiteit van Edinburgh over voeding van paarden. Het is een absolute basis cursus. MOOC staat voor massive open online course. Dat zijn veelal gratis korte cursussen van erkende universiteiten. Zij bieden deze cursussen aan en iedereen die wil kan er aan deelnemen. Natuurlijk is het wel in het Engels mensen vanuit de hele wereld nemen deel aan deze cursus.

Ik ga nu mijn vierde week in en nu begint het interessant te worden. Eerst ging het over het spijsverteringskanaal van de paarden. En dat verschilt niet zoveel met het spijsverteringskanaal van de mens. De opening van de maag is anders en de bekleding van de maag is maar half. Paarden kunnen daardoor niet overgeven. En wat ik opvallend vond een paard heeft geen galblaas. Wel een alvleesklier. De vertering gaat ook iets anders dan bij mensen. Maar de eerste weken waren redelijk te doen.

Sinds deze week komen de verschillende voedingsmiddelen aan bod. En daar heb ik soms wel een woordenboekje bij nodig. Gelijk maar eens gevraagd of variatie echt zo slecht is. Wij variƫren nog weleens met het voer. Kwam gelijk een leuke discussie op gang. De meningen zij verdeeld maar de meerderheid geeft aan dat als de paarden gewend zijn aan variatie er geen sprake meer is van variatie. En dat eenzijdig voer dan juist slecht zou zijn. P zelfs de dierenarts van de universiteit zei zo iets dus tja die kan het weten denk ik maar. Dus wij gaan maar gewoon door met ons gevarieerde menu.

Wel een interessante cursus. Het vervolg moet nog online komen maar ik ga dan zeker weer mee doen.

Geen opmerkingen: